Lihat Reaksi David Beckham Setelah Gadis Bertudung Hijau Tidak Sambut Tangan David Beckham Untuk Bersalaman

Disclaimer : cerita ini disiarkan pada September 23, 2017, throwback untuk menunjukkan bagaimana tinggi nya nilai seorang muslimah sejati.

Bersua muka dan berjabat tangan dengan bintang bola sepak kegemaran ramai, David Beckham adalah peluang yang mungkin datang sekali dalam seumur hidup kita yang tinggal di Malaysia ini.

Semalam, bekas pemain Real Madrid berusia 42 tahun itu datang ke Malaysia sempena program ekslusif AIA Vitality Wellness Festival, susulan pelantikannya sebagai Duta Global AIA pada Mac lalu.

Rata-rata peminat bola sepak tidak melepaskan peluang untuk berjumpa dengan suami kepada Victoria Beckham itu. Kehadirannya disambut meriah di acara yang diadakan di Pavilion itu dan pastinya peminat fanatik terutamanya gadis menjerit ‘histeria’ saat Beckham membuat kemunculannya.

Beberapa individu terpilih dilihat berpeluang naik ke atas pentas untuk berjumpa dan berjabat tangan dengan bapa kepada empat anak itu. Namun, seorang gadis tempatan mencuri perhatian ramai apabila dia dilihat menolak untuk berjabat tangan dengan Beckham.

Sebuah rakaman video tular di media sosial menunjukkan Beckham menghulurkan tangan kepada mereka yang naik ke atas pentas namun ketika tiba giliran gadis berkenaan, dia sebaliknya menolak. Bagus lah!

Gadis bertudung hijau dan berbaju hitam lengan panjang itu dilihat menolak dengan cara yang baik demi menjaga batasnya sebagai wanita muslimah.

Bintang bola sepak pujaan ramai itu juga boleh dilihat bersikap profesional kerana masih tersenyum dan mengangguk tanda faham.

Netizen yang menonton rakaman itu rata-rata memuji tindakan gadis berkenaan yang masih menjaga batas serta Beckham yang bersikap profesional.

Selain itu, ramai turut berpendapat bahawa tindakannya wajar dicontohi orang lain. Betul tu!

Walaupun dapat salam percuma dengan Beckham, dia tetap ingat batasannya sebagai perempuan.”

“Berkat ajaran orang tuanya, hebat ibu bapanya mendidik adik tersebut.”

“Tak ada benda nak dimalukan pun sebenarnya kalau orang tak sambut salam kita atas sebab bukan mahram.”

Bagus tindakan gadis itu. Tidak semestinya kita perlu bertindak di luar kawalan dan mengetepikan batas sebagai seorang Islam ketika berjumpa dengan personaliti antarabangsa.

Madzhab As-Syafi’i

Menurut ulama madzhab Syafi’i hukum berjabat tangan dengan yang bukan muhrim adalah haram. Tidak ada pengecualian. Baik berjabat tangan dengan orang muda ataupun tua, selama itu bukan muhrim maka tidak diperbolehkan. Menurut imam As-syafii, melakukan segala hal yang merangsang nafsu maka hukumnya haram. Baik itu melihat ataupun bersentuhan.

Namun demikian, apabila kondisinya benar-benar darurat (misalnya menolong wanita terluka di jalan, dokter memeriksa pasien atau sejenisnya) maka hukumnya menjadi mubah atau diperbolehkan.

Dalam kitab Al-Majmu’, Imam Nawawai, seorang ulama besar madzhab Syafi’i menjelaskan: “Sahabat kami berkata bahwa diharamkan untuk memandang dan menyentuh wanita, jika wanita tersebut telah dewasa. Karena sesungguhnya seseorang dihalalkan untuk memandang wanita yang bukan mahramnya jika ia berniat untuk menikahinya atau dalam keadaan jual beli atau ketika ingin mengambil atau memberi sesuatu ataupun semisal dengannya. Namun tidak boleh untuk menyentuh wanita walaupun dalam keadaan demikian.”

Sumber: LobakMerah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*